Sublieme Reclame

Wanneer je praat over sublieme beelden in advertenties popt er altijd als eerste Coca Cola naar voren. Bij het grote publiek heerst nog altijd die ene mythe van deze verborgen beelden. Het bekende riedeltje is: In de jaren zestig had Coca Cola in bioscoopfilms één frame van de 24 frames vervangen door een coca cola reclame. 1/24 van een seconde werd het publiek onbewust blootgesteld aan dit suikerdrankje. Te snel voor het oog om bewust op te merken. Met als gevolg dat iedereen in de pauze aan de lobbybar Coca Cola bestelde zonder echt te beseffen waarom. De verkoopcijfers schoten door het dak. 

Maar dit alles was niet waar. Het werkelijke effect van het 1/24 van een seconde van een Coca Cola flesje bleef uit. Het was een verzonnen verhaal. Einde van deze mythe.

 

Mij is niet bekend wat nu precies waar is en niet waar is van dit verhaal.

 

Wat ik wel weet is dat sublieme beelden vandaag de dag nog volop aanwezig zijn in talloze films en tv series.

Bijvoorbeeld in de succesvolle tv serie MadMen (om maar iets te noemen).

MadMen speelt zich af in de jaren zestig en gaat over een fictief reclamebureau in het economisch hart van New York. Het geeft een tijdloze kijk in de wereld van reclame. Van het creatieve proces, de verhoudingen op de werkvloer onderling tot aan het binnenhalen van nieuwe klanten. De totale sfeer zit vol stoten onder de gordel, drank- en vrouwen misbruik en roekeloos gedrag.

 

Is het een knipoog van de makers naar dit fenomeen van verborgen beelden om op sublieme wijze de getallen 666 in het beeld te monteren in het decor van een keurig kantoor ?

Wat is de betekenis eigenlijk van dit getal? 

Volgens jaren tachtig hardrock band Iron Maiden was dit The Number of the Beast. Dat behoeft geen uitleg.

Maar dit getal is ook te herleiden naar de bouwstenen van Koolstof, het bijzondere element dat in veel verschillende verbindingen voorkomt. Ook wel Seed of Life genoemd: 6 protonen, 6 neutronen en 6 electronen.

 

Moeten de makers van MadMen daar nu zo mysterieus over doen?

Reactie schrijven

Commentaren: 0