De Dark Side van Reclame

Vaak valt me bij het bekijken van commercials en advertenties het negatieve element op van het beeld. Vaak moeilijk te zien binnen het totale beeld van opgewekte vrolijkheid, mooie mensen en positiviteit maar het zit er in. Als fabrikant van een product wil je de zonnige kant van deze wereld koppelen aan je merk. Toch bestaan er tal van commercials met het negatieve element er in verborgen.

Reclame makers willen met hun uitingen slecht één ding bereiken: bekendheid van het merk. Het beeldmerk moet blijven hangen bij de consument zodat hij in een later stadium zijn keuze maakt voor het product. Wat de boer kent, eet hij.

Voor veel consumenten vallen deze donkere elementen vaak niet niet op, of worden afgedaan als toevalligheid.

“Weet je nog toen we die dag daar waren en we plotseling werden overvallen door een gigantische stortbui?. We waren doorweekt!” Vaak is zo’ n onverwacht aspect zoals een plotselinge regenbui hét moment dat blijft hangen en wordt als aanleiding gebruikt om te vertellen over die leuke dag die je met iemand had beleeft. 

Wim Kayzer heeft ruim 10 jaar geleden een serie tv programma s gemaakt over herinnering en bewustzijn. Onderdeel daarvan was de vraag waarom geluk zo snel vergeten wordt. Oftewel: de positieve dingen vergeet men omdat men dat als vanzelfsprekend beschouwt. De negatieve dingen blijven langer hangen omdat men niet begrijpt waarom het hen is overkomen. Reclamemakers weten dit ook en verbergen daarom de Dark Side onder de oppervlakte van hun commercial.

Bijvoorbeeld in een scheerreclame voor mannen.

Zo zien we een vrouw die haar man behulpzaam is bij het scheren van zijn kin, het vlijmscherpe open scheermes angstvallig met het lemmet op zijn keel gericht. In de commercial flitst dit zichtbaar maar snel voorbij.

In een commercial van een familiepretpark zien we een ongeschoren piraat als rode draad steeds in het beeld opduiken van een vrolijke familie in het park. Hij geeft intimiderende en angstaanjagende piratenblikken direct in de camera. De familie lijkt het niet door te hebben.

Zelfs een blij moment zoals de aankondiging van een nieuwe geboorte aan een aankomende oma moet het ontgelden. Als verrassing hebben de aanstaande ouders  een echofoto van hun nog ongeboren kind in een fotoboek geplaatst. Al bladerend door het boekje met een heerlijk kopje thee komt de “oma” op de laatste pagina de echofoto tegen. Om vervolgens in een shock van blijdschap haar slok thee op de foto van het ongeboren wonder te spugen.

Reactie schrijven

Commentaren: 0